Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności

Doradzamy 7 dni w tygodniu. Pon.-pt. 8-21, sob.-niedz. 9-17

Zadzwoń! 71 715 20 60 lub

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – co zawiera i kiedy jest potrzebny?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – co zawiera i kiedy jest potrzebny?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów to dokument, który zawiera wszystkie dane pozwalające zidentyfikować nieruchomość, jak również jej właściciela. Może być potrzebny m.in., gdy chcesz dokonać wpisu do księgi wieczystej. Kto może go uzyskać i na jakich warunkach? Podpowiadamy, co zawiera wypis i rejestr gruntów, a także kiedy może okazać się potrzebny.

Wybrałeś projekt domu, przetrwałeś budowę, zakończyłeś remont i w końcu możesz się wprowadzić! Zaczekaj… jeszcze musisz wpisać nieruchomość do księgi wieczystej. Aby było to możliwe, musisz uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów. Gdzie się po niego udać?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – co to jest?

Szukasz informacji dotyczącej wypisu i wyrysu z rejestru gruntów? Najszybciej znajdziesz je w Ustawie z dnia 17 maja 1989 roku, która zatytułowana jest Prawo geodezyjne i kartograficzne. Dowiesz się z niej m.in. że istnieje specjalny system informatyczny, który gromadzi bazę informacji dotyczącą danych przestrzennych, w tym ewidencji gruntów, jak również budynków. Baza ta obejmuje cały kraj. Ponadto, zawiera zarówno dane liczbowe, jak i opisowe. 

Uwaga!

Baza nie zawiera informacji o budynkach, których budowa nie wiąże się z koniecznością uzyskiwania pozwolenia czy zgłoszenia.

Co to jest wypis i wyrys z rejestru gruntów? Najprościej mówiąc, jest to dokumentacja, która określa funkcję nieruchomości, a także takie aspekty jak jej położenie czy właściciela. Pozwala zatem zidentyfikować konkretną nieruchomość i pozyskać na jej temat więcej danych.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – kiedy jest wymagany?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów najczęściej potrzebny jest, kiedy chcesz założyć księgę wieczystą. To najpopularniejszy powód, dla którego składa się wniosek o jego wydanie. Ale nie jedyny. Wypis i wyrys z rejestru gruntów będzie także wymagany w innych sytuacjach, np. gdy:

  • nabywasz nieruchomość,
  • sprzedajesz nieruchomość,
  • zlecasz sporządzenie operatu szacunkowego nieruchomości.

Warto wiedzieć: Rękojmia za wady nieruchomości - co to oznacza?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – co zawiera?

Wiesz już, że wypis i wyrys z rejestru gruntów zawiera informacje dotyczące danej nieruchomości. Jak bardzo są one szczegółowe? W dokumentacji (w centralnej części dokumentu) umieszczona jest mapa obszaru, który Cię interesuje. Zawiera ona takie elementu jak, chociażby wyznaczoną granicę działki, położenie działki względem działek sąsiadujących usytuowanie budynków czy też trwałe punkty graficzne.

Na mapie naniesione są także przeróżne numery. Czego dotyczą? Znajdziesz na niej numer m.in.:

  • ewidencyjny działki,
  • porządkowy budynku,
  • ewidencyjny budynku,
  • punktu załamania linii granicznej.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów zawiera także nazwy ulic i oznaczenia dróg publicznych.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – kto może go uzyskać?

Nie każda osoba może uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów. Kto zatem ma do tego prawo? Przede wszystkim będą to osoby lub jednostki organizacyjne, które są jednocześnie właścicielami gruntu, budynków czy też lokali, których dotyczy wpis. Ponadto, wypis mogą uzyskać również:

  • organy administracji publicznej,
  • podmioty, które nie są organami administracji publicznej, lecz realizują zadania związanie z gruntem na ich zlecenie,
  • operatorzy sieci.

Należy mieć na uwadze, że organ administracji publicznej nie może ot, tak zażądać wydania wypisu i wyrysu z rejestru gruntów. Każdorazowo niezbędne jest wykazanie interesu prawnego w dostępie do informacji o właścicielu danej nieruchomości.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – jak go uzyskać?

Aby uzyskać wyrys z mapy ewidencyjnej, możemy złożyć stosowny wniosek. Można zrobić to na dwa sposoby: udać się bezpośrednio do wskazanego urzędu lub złożyć wniosek online. Konieczne będzie również uiszczenie odpowiedniej opłaty. Wypis nie jest wydawany od ręki. Zazwyczaj trzeba na niego poczekać ok. kilku dni.

Kto wydaje wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Kto wydaje wypis i wyrys z rejestru gruntów? Wydaje go starosta, dlatego też wniosek należy złożyć w Starostwie Powiatowym w wydziale Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.

Wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów – jak powinien wyglądać?

Wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów dostępny jest na stronie https://obywatel.gov.pl/. W wersji papierowej nabyć można go również w Starostwie Powiatowym. A jak wypełnić wniosek o wypis i wyrys z rejestru gruntów? 

Należy uzupełnić dane osobowe, zaznaczyć przedmiot wniosku, a także wpisać dane identyfikujące nieruchomość, której dotyczy wniosek. Będzie to nr jednostki rejestrowej lub nr działek ewidencyjnych, lub nr księgi wieczystej.

Musisz także podać powód, dla którego potrzebujesz wypisu. Do zaznaczenia będziesz mieć następująca pola, które stanowią odpowiedź na pytanie: kim jest wnioskodawca?

  • właścicielem gruntów, budynków lub lokali, których dotyczy wniosek
  • osobą władającą gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy wniosek
  • jednostką organizacyjną władającą gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy wniosek
  • organem administracji publicznej
  • podmiotem niebędącym organem administracji publicznej, realizującym zadania publiczne związane z nieruchomościami, których dotyczy wniosek
  • operatorem sieci 

Czy wiesz, jak ustanawiana jest służebność gruntowa na nieruchomości? Kliknij!

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – gdzie złożyć wniosek?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów wydawany jest w Starostwie Powiatowym lub w Urzędzie Miasta. Wystarczy, że się tam udasz i poprosisz o formularz bądź zaniesiesz już wypełniony, który wydrukujesz z sieci. Nie musisz jednak się fatygować do urzędu. Wniosek wypełnisz również ePUAP. 

Jak długo czeka się na wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Urząd musi mieć czas, aby zweryfikować Twój wniosek, dlatego nie dostaniesz go od ręki. Zazwyczaj nie trzeba długo czekać. Standardowy czas oczekiwania to od 2 do 7 dni roboczych. Miej jednak na uwadze, że jest on zależny od ilości wniosków złożonych w tym czasie do urzędu.

Ile kosztuje wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Czy wypis i wyrys z rejestru gruntów jest drogi? Niekoniecznie, choć cena będzie różnić się w zależności od tego, jakie elementy ma zawierać. Dokument możesz nabyć od 24 do nawet 150 złotych.

Najdroższa będzie wersja wypisu z rejestru gruntów oraz wyrysu z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu drukowanego. Najmniej zapłacisz zaś za wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych w postaci dokumentu elektronicznego.

Masz także inne możliwości. Oto niektóre z nich

  • wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych w postaci dokumentu drukowanego – 30 zł,
  • wypis z rejestru gruntów w postaci dokumentu elektronicznego – 40 zł
  • wypis z rejestru gruntów w postaci dokumentu drukowanego – 50 zł
  • wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu elektronicznego – 140 zł.

Ile ważny jest wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Jaki jest termin ważności wypisu i wyrysu z rejestru gruntów termin? Ważny jest przez 3 miesiące.

Niemniej duże znaczenie dla daty ważności ma fakt wystąpienia zmian ewidencyjnych od momentu jego wydania. Jeśli zmiany miały miejsce, to dokument automatycznie traci ważność.

Kliknij i sprawdź, co zmieniło się w prawie budowlanym w 2021 roku!

Autor artykułu

Podobne artykuły

Ogród i Taras
Wiata ogrodowa
Finanse i koszty
Ile kosztuje położenie paneli?
Ogród i Taras
Wiata ogrodowa
Finanse i koszty
Ile kosztuje położenie paneli?

Nowości w tej kategorii

Formalności budowlane
Służebność drogi
18 października 2021 r. Diana Sulyma

Służebność drogi – ile kosztuje i jak ustanowić służebność drogi koniecznej w akcie notarialnym?

Służebność drogi koniecznej to rodzaj prawa, które pozwala właścicielom nieru...

Formalności budowlane
Powierzchnia biologicznie czynna
18 sierpnia 2021 r. Diana Sulyma

Powierzchnia biologicznie czynna – co to jest i jak obliczyć powierzchnię biologicznie czynną?

Powierzchnia biologicznie czynna to pojęcie, które w aktach prawnych określa...

Formalności budowlane
Tablica informacyjna budowy
12 sierpnia 2021 r. Adrianna Bartusik

Tablica informacyjna budowy – jakie dane powinna zawierać tablica informacyjna budowy domu?

Tablica informacyjna budowy przez wiele osób postrzegana jest jako drobiazg i...

Formalności budowlane
Elektroniczne księgi wieczyste
9 sierpnia 2021 r. Diana Sulyma

Elektroniczne księgi wieczyste – co to jest elektroniczna księga wieczysta?

Postępująca digitalizacja, która obejmuje również urzędy sprawiła, że tradycy...

Formalności budowlane
Służebność drogi
18 października 2021 r. Diana Sulyma

Służebność drogi – ile kosztuje i jak ustanowić służebność drogi koniecznej w akcie notarialnym?

Służebność drogi koniecznej to rodzaj prawa, które pozwala właścicielom nieru...

Formalności budowlane
Powierzchnia biologicznie czynna
18 sierpnia 2021 r. Diana Sulyma

Powierzchnia biologicznie czynna – co to jest i jak obliczyć powierzchnię biologicznie czynną?

Powierzchnia biologicznie czynna to pojęcie, które w aktach prawnych określa...

Formalności budowlane
Tablica informacyjna budowy
12 sierpnia 2021 r. Adrianna Bartusik

Tablica informacyjna budowy – jakie dane powinna zawierać tablica informacyjna budowy domu?

Tablica informacyjna budowy przez wiele osób postrzegana jest jako drobiazg i...

Formalności budowlane
Elektroniczne księgi wieczyste
9 sierpnia 2021 r. Diana Sulyma

Elektroniczne księgi wieczyste – co to jest elektroniczna księga wieczysta?

Postępująca digitalizacja, która obejmuje również urzędy sprawiła, że tradycy...