Zmiany zawartości projektu budowlanego od września 2021. Co powinien zawierać projekt budowlany w 2023?
W drugiej połowie września 2021 skończył się okres przejściowy w przepisach budowlanych, który obowiązywał od 19 września 2020 roku. W tym trwającym 12 miesięcy okresie obowiązywały dwie wersje projektu, stara wersja, obejmując cztery egzemplarze projektu i nowa zawierająca trzy egzemplarze.
Najważniejszą nowością jest zmiana liczby egzemplarzy projektu, z czterech na trzy i wprowadzenie wydzielonej części zawierającej projekt techniczny. Ta zmiana ma służyć podkreśleniu rozdziału kompetencji pomiędzy organami administracyjnymi architektoniczno-budowlanej a projektantami i konstruktorami odpowiedzialnymi za część budowlaną i konstrukcyjną projektu.
Co musi zawierać projekt techniczny?
W następstwie drugich już zmian w prawie budowlanym w 2021 roku, które weszły w życie od 19 września, w projekcie budowlanym pojawia się nowa część, projekt techniczny.
Forma projektu budowlanego w stosunku do 2020 roku uległa zmianie, teraz projekt budowlany musi zawierać trzy części:
- projekt architektoniczno-budowlany,
- projekt zagospodarowania terenu lub działki,
- projekt techniczny.
W nowej wersji, w zależności od rozwiązania przyjętego przez projektanta całą zawartość projektu budowlanego obejmuje teraz trzy lub sześć skoroszytów. Z tym że w przypadku trzech egzemplarzy, czyli wspólnej oprawy projekt techniczny powinien być łatwy do wydzielenia.
Sprawdź: Prawo budowlane – sprawdź co zmieniło się w prawie budowlanym w 2023 roku!
Co wchodzi w skład nowej, trzeciej części projektu?
W myśl obowiązujących od 19 września przepisów projekt techniczny jako nowa, trzecia część wchodzi w zakres projektu budowlanego i musi zawierać:
- projektowane rozwiązania konstrukcyjne obiektu wraz z wynikami obliczeń statyczno-wytrzymałościowych,
- charakterystykę energetyczną – w przypadku budynków,
- projektowane niezbędne rozwiązania techniczne oraz materiałowe,
- w zależności od potrzeb – dokumentację geologiczno-inżynierską lub geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych,
- inne niezbędne opracowania projektowe.
Wymogi prawne jasno określają, że projektant ponosi odpowiedzialność, za to by projekt techniczny był zgodny z dwoma pozostałym częściami, zaakceptowanymi wcześniej przez organ administracji architektoniczno-budowlanej przy wydawaniu pozwolenia na budowę.
W myśl nowego prawa wystarczą teraz trzy egzemplarze projektu:
- dla organu administracji architektoniczno-budowlanej,
- dla nadzoru budowlanego,
- dla inwestora.
Do każdej części projektu trzeba dołączyć odpowiednie dokumenty potwierdzające uprawnienia zawodowe projektanta i projektanta sprawdzającego, jeśli specyfika projektu wymaga jego sprawdzenia.
Należy też dostarczyć kopię zaświadczenia o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego, aktualnego na dzień opracowania projektu oraz oświadczenie projektanta o sporządzeniu projektu zgodnie z aktualnymi przepisami i zasadami wiedzy technicznej.
Zamierzeniem ustawodawcy było:
- usprawnienie i przyspieszenie procesu wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę,
- rozgraniczenie zakresu kompetencji projektantów odpowiedzialnych za projekt i konstrukcję i organów administracji architektoniczno-budowlanej.
W myśl starych przepisów organy administracji architektoniczno-budowlanej nie miały obowiązku sprawdzenia projektu budowlanego pod kątem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych i technicznych. Na inwestorze spoczywał jednak obowiązek załączenia gotowego projektu zawierającego wszystkie szczegóły techniczne konstrukcji. Nowe przepisy zwalniają go z tego obowiązku i określają, że ostatecznie projekt techniczny musi być gotowy przed rozpoczęciem prac budowlanych.
Dowiedz się więcej: Cyfryzacja procesu budowlanego 2023 – wszystko, co musisz wiedzieć
Kiedy musimy mieć gotowy projekt techniczny?
Nie ma obowiązku przedstawienia projektu technicznego nawet przy składaniu zawiadomienia o planowanym rozpoczęciu prac budowlanych. Wymagane jest jednak złożenie oświadczenia projektanta o sporządzeniu projektu technicznego zgodnego z obowiązującymi przepisami.
Projekt techniczny trzeba za to przedstawić na ostatnim etapie inwestycji, załączając go do wniosku o wydanie pozwolenia na użytkowanie.
Nie ma możliwości przygotowania projektu technicznego już w trakcie budowy lub po jej zakończeniu. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami inwestor ma obowiązek dostarczyć kierownikowi budowy projekt budowlany, razem z projektem technicznym.
Kierownik budowy oświadcza, że otrzymał kompletny projekt techniczny, co zwiększa jego znaczenie i odpowiedzialność w procesie budowlanym. Otrzymanie projektu budowlanego i technicznego od inwestora kierownik budowy potwierdza odpowiednim wpisem w dzienniku budowy. Jest on też zobowiązany do okazania projektu technicznego nadzorowi budowlanemu na każde żądanie.
Większość projektów domów oferowanych przez Extradom jest już przygotowana zgodnie z przepisami, które określają nowy, szczegółowy zakres i formę projektu budowlanego w 2023 roku, w tym oczywiście projekt techniczny.
Proponowane przez ustawodawcę zmiany zmierzające w stronę uproszczenia i przyspieszenia procesu uzyskania pozwolenia na budowę należy oczywiście przyjąć z zadowoleniem. Jak zwykle istotne jak będzie to wyglądać w praktyce, stopień przygotowania urzędów do rozpatrywania wniosków zgodnie z nowymi procedurami a szczególnie interpretacja przepisów przez urzędy, a z tym jak wiemy, bywa niestety różnie.
Nie przegap: Formalności związane z budową domu w 4 krokach!
Autor artykułu
Inne artykuły tego autora