Brama garażowa rolowana – rodzaje, ceny i wymiary bram rolowanych
Szukasz odpowiedniej bramy garażowej, która sprosta Twoim oczekiwaniom i jednocześnie okaże się w pełni funkcjonalna? Do wyboru masz przynajmniej kilka wariantów. Dla tych, którzy troszczą się o przestrzeń lub po prostu chcą mieć kompaktową i dyskretną bramę garażową, idealnym rozwiązaniem jest brama rolowana. Co ją wyróżnia i jakie są jej zalety?
Projekty domów z garażem zdecydowanie należą do najbardziej popularnych. Ochrona pojazdu przed mrozem czy opadami gradu jest przecież niezmiernie ważna. Przy budowie garażu znaczenie ma nie tylko jego powierzchnia, ale i rodzaj bramy. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej bramie garażowej rolowanej, aby móc odpowiedzieć na pytanie, czy i kiedy jest to dobry wybór.
Brama garażowa rolowana – czym się charakteryzuje?
Brama garażowa rolowana to jedna z najbardziej wszechstronnych dostępnych opcji drzwi z płynnym otwieraniem. Nie bez powodu nazywana bywa również bramą żaluzjową, ponieważ jej wygląd, jak i samo działanie jest zbliżone do żaluzji okiennych. Co to dokładnie oznacza?
Brama garażowa rolowana składa się z poziomych pasów, które zwijają się w pionie. Kiedy zostaje uruchomiona, porusza się w górę, a kolejne pasy “chowają się”. Podczas zamknięcia rolowana brama garażowa opada w dół. A wszystko to dzieje się w sposób automatyczny.
Dlaczego brama rolowana garażowa jest częstym wyborem? Ponieważ nie zabiera wiele miejsca. Jej drzwi nie otwierają się na boki, a sama brama nie sięga aż do sufitu. Zapewnia to o wiele więcej miejsca na przechowywanie, co w garażu jest bardzo pożądane. Bramy garażowe rolowane najczęściej wykonane są ze stali lub aluminium, co zapewnia im wysoką trwałość i odporność na działanie czynników zewnętrznych.
Brama garażowa rolowana – jak działa?
O tym, jak działa brama garażowa rolowana, już nieco powiedzieliśmy. Pora przyjrzeć się jej bliżej. Poszczególne pasy, a więc masywne lamele połączone są specjalnymi zaczepami, dzięki czemu możliwe jest ich nawijanie na wałek, który umieszczony jest w skrzynce znajdującej się nad otworem wjazdowym. Skrzynka ta schowana jest przeważnie w specjalnej kacecie na wysokości ok. 30 cm. Umieścić można ją zarówno wewnątrz garażu, jak i na zewnątrz. To drugie rozwiązanie może okazać się bardziej praktyczne, ponieważ pozwala zaoszczędzić miejsce w garażu.
Brama garażowa rolowana porusza się jedynie w górę i w dół, nie rusza się zatem na boki. Uruchamia się ją najczęściej za pomocą pilota.
Brama garażowa rolowana – jak dobrać odpowiednie wymiary?
Bramy garażowe rolowane mogą być produkowane w wielu rozmiarach. Spotkać można te o dużych wymiarach, jak i nieco mniejszych. Brama garażowa rolowana 250 × 220 to częsty wybór w przypadku bram komercyjnych. Jeszcze większe, bo bramy garażowe rolowane 5 m, spotkać można np. w galeriach handlowych na wjeździe do parkingu podziemnego, ale i w większych hotelach.
Na użytek domowy tak duże rozmiary nie będą potrzebne. Rozmiar dobiera się w zależności od tego, czy mowa o garażu jednostanowiskowym, czy też dwustanowiskowym. Maksymalna szerokość bramy garażowej podwójnej wynosi ok. 600 cm, w przypadku garażu, który ma pomieścić jedno auto, szerokość ta sięga najczęściej 400 cm.
Dobrym wyborem może być także brama garażowa rolowana na wymiar. Okaże się przydatna, szczególnie gdy Twój garaż ma dość nietypowe wymiary.
Sprawdź: Garaż jedno- a dwustanowiskowy – który będzie lepszy dla twojego auta?
Brama garażowa rolowana – jaką wybrać?
Poszczególne bramy garażowe rolowane mogą się różnić, jeśli wziąć pod uwagę ich funkcjonalność. Raczej do przeszłości należy brama garażowa rolowana ręczna. Mechanizm na tzw. korbkę nie jest już popularny i z pewnością okaże się mniej wygodny niż system zautomatyzowany.
Niemniej, niektóre firmy decydują się na wybór bramy garażowej rolowanej z napędem, która wyposażona jest również w korbkę. Dlaczego? Ma to je uchronić przed przerwą w dostawie prądu.
Dobrym wyborem, szczególnie w przypadku domów jednorodzinnych, stanowi brama garażowa rolowana z drzwiami. Garaż nie zawsze służy wyłącznie do przechowywania auta. Niekiedy jest to także miejsce składowania wielu rzeczy czy nawet mały warsztat. Drzwi będą zatem praktycznym dodatkiem.
Po co za każdym razem uruchamiać całą bramę? Zanim otworzy się na tyle, aby można było wyjść z garażu, upłynie trochę czasu. W takim przypadku drzwi będą o wiele praktyczniejsze.
Jeśli garaż jest połączony z domem, to warto postawić na bramę garażową ocieplaną. Dzięki temu ciepło nie będzie przedostawać się na zewnątrz.
Dowiedz się więcej: Brama garażowa uchylna – zasada działania, wymiary i montaż bram uchylnych
Jaka brama garażowa rolowana czy segmentowa?
Jaka brama, garażowa rolowana czy segmentowa, będzie dobrym wyborem? To pytanie, które zadaje sobie wiele osób wybierających bramę do garażu. Oba rodzaje są do siebie bardzo podobne i działają na zbliżonych zasadach. Która jest więc lepsza: brama garażowa segmentowa czy rolowana?
Bramy rolowane idealnie nadają się do domów i garaży o ograniczonej przestrzeni. Po otwarciu podwijają się i nie przeszkadzają, wymagając bardzo mało miejsca podczas otwierania lub zamykania. Oznacza to, że będziesz mieć więcej miejsca w garażu, aby zmieścić swój pojazd lub przechowywać więcej rzeczy. A ponieważ drzwi nie wchodzą w sufit garażu, jak niektóre drzwi otwierane do wewnątrz, możesz wykorzystać przestrzeń sufitu również do przechowywania.
Jeśli chodzi o potencjalne wady bram rolowanych, nie zawsze są one faworytem pod względem estetyki. Szczególnie w przypadku stalowych bram rolowanych niektórzy uważają, że ich wygląd jest trochę zbyt industrialny. Można je malować lub wykańczać na różne sposoby, ale należy to zrobić przed montażem. Opcje dostosowywania po instalacji są ograniczone.
Bramy garażowe segmentowe wydają się bardziej estetyczne, a także nowoczesne. Niestety, ich koszt jest przeważnie wyższy. Co więcej, zamontować można je jedynie wewnątrz garażu, co stanowi pewien minus.
Warto wiedzieć: Czym kierować się przy wyborze bramy wjazdowej?
Brama garażowa rolowana – montaż krok po kroku
Bramy rolowane są przystosowane do montażu w różnych otworach konstrukcyjnych. Ich mocowanie można przeprowadzić samodzielnie, choć nie zawsze jest to zalecane. Jak zrobić to krok po kroku?
- Przed przystąpieniem do wykonywania zasadniczych prac, należy dokładnie wymierzyć wszystkie powierzchnie. Brama przeznaczona do montażu w garażu jednostanowiskowym powinna mieć min. 2,3 m szerokości oraz minimum 2 m wysokości.
- Kiedy znasz już wszystkie wymiary, przychodzi czas na wstępne prace montażowe. Polegają one na montażu ościeżnic oraz innych elementów konstrukcji nośnej, zarówno do ścian, jak i do stropu.
- Teraz przychodzi czas na montaż skrzydeł. Elementy bramy rolowanej powinny zostać zamontowane na prowadnice, a następnie połączone z wałem napędowym.
- Kiedy montaż bramy garażowej jest już niemal zakończony, należy podłączyć napęd, aby zweryfikować, czy wszystko działa prawidłowo.
- Na samym końcu pozostaje jeszcze zamontować dodatkowe wyposażenie bramy, czyli m.in. klamki czy mechanizm antywłamaniowy.
Brama garażowa rolowana – DIY
Choć instrukcja montażu bramy garażowej nie wydaje się trudna, to nie każdy poradzi sobie z tym zadaniem. Pewne trudności może stanowić sam jej rozmiar. Z tego też względu lepiej to zadanie pozostawić fachowcom. Koszt montażu bramy rolowanej najczęściej wynosi od 550 do 1000 złotych.
Brama garażowa rolowana – cennik
Ostateczna cena bramy garażowej rolowanej zależy od kilku aspektów: materiału wykonania, rozmiaru czy dodatkowego ocieplenia. Na ogół cennik bram garażowych rolowanych waha się od 1500 do ok. 3500 złotych. Ten typ bramy uważany jest za stosunkowo tani, jeśli zestawimy go, chociażby z bramą modułową.
Przeczytaj: Budowa garażu – ile kosztuje budowa garażu?
O czym warto wiedzieć przed zakupem rolowanej bramy garażowej?
Opinie dot. bramy garażowej rolowanej są pozytywnie, szczególnie zestawiając jej cenę i funkcjonalność. Awarie nie należą do częstych, a sama naprawa nie powinna być kosztowna. Najczęściej pewne problemy z płynnym działaniem skrzydła wynikają z zaniechania konserwacji. Naprawa bramy garażowej rolowanej sprowadza się w takim przypadku do jej naoliwienia za pomocą specjalnych preparatów.
Brama garażowa rolowana to częsty wybór szczególnie w przypadku budynków komercyjnych. Nierzadko pojawia się także w domach jednorodzinnych, choć tam coraz częściej bywa wypierana przez nieco bardziej estetyczną bramę segmentową.
Dodano: 28.12.2021 | Zaktualizowano: 28.12.2021
Autor artykułu
Zobacz profil
Zobacz inne artykuły tego autora