Zamów za darmo 🔥 najnowszy katalog projektów 🔥

Sprawdź

Doradzamy 7 dni w tygodniu. Pon.-pt. 8-21, sob.-niedz. 9-17

Zadzwoń! 71 715 20 60 lub

Dom na zgłoszenie – jak zbudować dom na zgłoszenie? Krok po kroku

Dom na zgłoszenie

Przed rozpoczęciem budowy, by wszystko było zgodne z prawem, trzeba dopełnić niezbędnych formalności. W świetle aktualnie obowiązujących przepisów nie na każdy budynek potrzebne jest pozwolenie na budowę. Po wejściu w życie w 2019 r. nowelizacji prawa budowlanego bez pozwolenia można stawiać jeszcze więcej obiektów niż wcześniej. Chcesz wybudować dom na zgłoszenie? Sprawdź, co musisz wiedzieć!

Projekty domów z dachem dwuspadowym lub płaskim, o konstrukcji murowanej lub drewnianej, wykończonych w dowolnym stylu – wszystkie je można realizować bez pozwolenia na budowę, gdyż nie ma wytycznych względem rodzaju obiektu. Trzeba jednak spełnić kilka warunków dotyczących powierzchni czy typu zabudowy. Więcej na ten temat przeczytasz w dalszej części artykułu.

Dom na zgłoszenie – czym jest?

Budowa domu wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności. Każdy inwestor musi więc dobrze orientować się w temacie, by wiedzieć kiedy, gdzie i jakie dokumenty powinien złożyć. Na ich podstawie właściwy urząd wydaje zgodę na budowę. Bez uregulowania spraw formalnych nie można rozpocząć prac budowlanych. Jeśli ktoś ruszy z budową pomimo braku zgody, musi liczyć się z sankcją ze strony organu budowlanego.

Nie na każdy obiekt jest jednak wymagane pozwolenie na budowę. W niektórych przypadkach wystarczy samo zgłoszenie. To ogromne ułatwienie, gdyż dom na zgłoszenie buduje się szybciej, jako że proces zgłoszenia jest łatwiejszy i krótszy niż uzyskanie pozwolenia budowlanego.

W przypadku zgłoszenia nie trzeba czekać na decyzję. Jeśli w ciągu 21 dni od dnia złożenia zgłoszenia miejscowy urząd nie wniesie sprzeciwu w związku z planowanymi pracami, można rozpocząć budowę (tzw. milcząca zgoda).

Dom na zgłoszenie – jaki dom na zgłoszenie możemy wybudować?

Możliwość zgłoszenia zamiast konieczności uzyskania pozwolenia to duże ułatwienie dla inwestorów, ale nie dla wszystkich. Nie w każdym przypadku bowiem można z tej opcji skorzystać. Okazuje się, że projekt domu na zgłoszenie musi spełniać pewne warunki. Jaki dom na zgłoszenie zamiast pozwolenia?

Zgodnie ze znowelizowanym Prawem budowlanym o pozwolenie na budowę nie trzeba się starać, budując wolnostojący dom jednorodzinny, którego obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których został zaprojektowany. Może to być zarówno domek letniskowy, jak i dom na zgłoszenie całoroczny.

Pozwolenia nie wymaga również budowa wolnostojących parterowych budynków gospodarczych, garaży i wiat o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki.

Jest jeden haczyk – dom na zgłoszenie z poddaszem nie wchodzi w grę. Zamiast tego można wybudować dom na zgłoszenie z antresolą. Ze względu na niewielką powierzchnię nie jest możliwy także dom na zgłoszenie z piwnicą.

Więcej przykładów obiektów, które nie wymagają pozwolenia na budowę, a jedynie zgłoszenia, znaleźć można w art. 29 ustawy Prawo budowlane. Chcąc mieć pewność, że na dany obiekt nie trzeba będzie pozwolenia na budowę, warto wybierać spośród gotowych projektów domów na zgłoszenie, które można znaleźć w Extradom.

Dom na zgłoszenie – wymiary

Przepisy mówią jasno, jakie domy można budować jedynie na zgłoszenie. Łączna wielkość powierzchni użytkowej nie może przekraczać 35 m2, przy czym na 500 m2 powierzchni działki mogą stanąć maksymalnie dwa takie obiekty.

Nie oznacza to jednak, że zamiast dwóch domów o powierzchni 35 m2 można postawić jeden dom na zgłoszenie 70 m2. Dobra informacja dla zainteresowanych budową bez pozwolenia nieco większych domów jest taka, że już wkrótce ma stać się to możliwe. Przynajmniej tak obiecuje partia rządząca w przygotowanym przez siebie programie Nowy Ład, który ma być realizowany na przestrzeni najbliższych kilku lat.

Nie ma ściśle sprecyzowanych wymiarów, jakie ma mieć dom na zgłoszenie 35 m2. Oprócz wielkości powierzchni limitowana jest jedynie liczba pięter – obiekt musi być parterowy. Co prawda może mieć poddasze, ale musi mieć ono status powierzchni nieużytkowej. Wysokość domu na zgłoszenie określa za to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub warunki zabudowy, zatem to z ich treścią należy się zapoznać.

Dom na zgłoszenie – na działce o jakim przeznaczeniu?

Dość istotną kwestią jest, na jakiej działce można wybudować dom na zgłoszenie. W gronie zainteresowanych postawieniem takiego budynku bardzo często znajdują się osoby, które chcą go zbudować z myślą o wypoczynku i rekreacji, zatem z dala od domu, najlepiej w jakiejś malowniczej okolicy.

Pojawia się więc pytanie, czy można zbudować dom na zgłoszenie na działce rolnej? Niestety nie da się na nie jednoznacznie odpowiedzieć. Teoretycznie budowa domku letniskowego na działce rolnej jest możliwa, ale w praktyce nie zawsze. Może się okazać, że konieczna będzie zmiana przeznaczenia działki na teren budowlany.

Dlatego najlepiej przed podjęciem decyzji o zakupie takiej działki rolnej z zamiarem wybudowania na niej domu na zgłoszenie sprawdzić we właściwym względem lokalizacji działki urzędzie, czy dany teren objęty jest Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Jeśli tak, należy zweryfikować informacje dotyczące przeznaczenia gruntu i to powinno rozwiać wszelkie wątpliwości.

Dom na zgłoszenie a prawo budowlane

Wszelkie kwestie związane z budową domu na zgłoszenie reguluje ustawa Prawo budowlane. Przepisy określają warunki, jakie muszą spełnić budynki, by pozwolenie na budowę nie było konieczne. Chcąc wybudować dom na zgłoszenie, warto zatem zacząć od zapoznania się z treścią ustawy Prawo Budowlane. Znaleźć tam można kluczowe informacje, np. co należy zawrzeć w zgłoszeniu oraz jakie dokumenty należy do niego dołączyć.

Dom na zgłoszenie – czy dom na zgłoszenie wymaga pozwolenia na budowę?

Jeśli projekt domu spełnia wszystkie przepisy ogólne i odrębne, a obszar oddziaływania mieści się w całości na działce, zamiast starać się o pozwolenie na budowę inwestor może dokonać jedynie zgłoszenia. Zgłaszając zamiar budowy budynku, nie trzeba już wnioskować o pozwolenie na budowę.

Warto jednak wspomnieć, że nawet jeśli warunki, jakie musi spełnić dom na zgłoszenie, zostały spełnione, to inwestor mimo wszystko może zdecydować się na wystąpienie o pozwolenie na budowę. Ostateczna decyzja w tej kwestii należy wyłącznie do niego samego.

Dowiedz się więcej: Domy bez pozwolenia – co musisz o nich wiedzieć?

Dom na zgłoszenie – jak wygląda procedura zgłoszenia domu do budowy?

Zgłoszenia powinno się dokonać co najmniej 21 dni przed planowanym rozpoczęciem robót budowlanych. Zanim udasz się do urzędu celem dokonania zgłoszenia, sprawdź, czy dla terenu, na którym znajduje się Twoja działka, został ustalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Informacje na ten temat pozyskasz w urzędzie powiatowym albo w urzędzie miasta, na którego terenie jest działka. Jeśli nie, potrzebna Ci będzie decyzja o warunkach zabudowy. W przeciwnym razie nie musisz składać dodatkowych dokumentów. Wszystko sprowadza się do skompletowania potrzebnych dokumentów i złożenia ich we właściwym urzędzie.

Dom na zgłoszenie – jakie dokumenty będą Ci potrzebne?

Oto lista dokumentów, jakie trzeba przygotować, chcąc dokonać zgłoszenia:

  • wniosek o zgłoszenie budowy,
  • projekt budowlany domu (w 4 egzemplarzach),
  • zaświadczenie potwierdzające odpowiednie uprawnienia do projektowania domów projektanta (wydane przez właściwą izbę samorządu zawodowego i aktualne na dzień, w którym został opracowany projekt),
  • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
  • decyzję o warunkach zabudowy (jeśli dla terenu, na którym znajduje się Twoja działka, nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego),
  • potwierdzenie zapłaty (jeśli części domu będzie użytkowana na inne cele niż mieszkaniowe).

W nietypowych przypadkach urząd może wymagać dodatkowych dokumentów. Warto więc dopytać o szczegóły w urzędzie powiatowym albo urzędzie miasta.

Dom na zgłoszenie – kiedy możemy rozpocząć budowę?

Choć dzięki zgłoszeniu można rozpocząć prace budowlane szybciej niż przy pozwoleniu na budowę, to nie oznacza to, że pierwszą łopatę można wbić od razu po dostarczeniu dokumentów do urzędu.

Trzeba uzbroić się w cierpliwość i poczekać na zielone światło. Jeśli zgłoszenie będzie spełniać określone wymagania i wszystko będzie zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami, to urząd przyjmie zgłoszenie budowy tak zwaną milczącą zgodą. Wtedy do prac można przystąpić w dniu wskazanym w zgłoszeniu (po upływie 21 dni od momentu dokonania zgłoszenia).

Urząd nie musi w takim przypadku wystawiać pisemnej zgody na wykonanie robót budowlanych. Czasami przed upływem 21 dni wydawane jest zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wtedy prace można rozpocząć nawet przed upływem 3 tygodni. Jeśli jednak zamiast zgłoszenia konieczne będzie pozwolenie lub zgłoszenie będzie niezgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo innych przepisów, to urząd wniesie sprzeciw i budowa nie będzie możliwa.

Budowa domu na zgłoszenie – ile kosztuje?

Odpowiedź na to pytanie z pewnością nie będzie dla nikogo satysfakcjonująca, gdyż brzmi ona: to zależy. Wszystko zależy bowiem od dokładnej wielkości domu, technologii budowy czy wykorzystanych do budowy materiałów. Przykładowo prosty i nieskomplikowany kształt dachu, w tym dach płaski, będzie tańszy w realizacji niż dach czterospadowy.

Koszt domu na zgłoszenie będzie niższy, gdy zamiast technologii murowanej wybierzemy drewnianą. Projekty domów z bali uznawane są za jedne z najtańszych w budowie. Chcąc poznać dokładny koszt budowy, najlepiej poprosić profesjonalną firmę o przygotowanie pełnego kosztorysu.

Jakie są wady i zalety budowy domu na zgłoszenie?

Największą korzyścią wynikającą z możliwości zgłoszenia jest to, że budowę można rozpocząć już po upływie 21 dni od momentu zgłoszenia, czasem nawet szybciej. Z kolei czas oczekiwania na wydanie pozwolenia na budowę to aż 65 dni, w dodatku w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości może się on znacznie wydłużyć. Ta droga formalna z jednej strony jest szybsza, ale za to z drugiej jest też mniej bezpieczna dla inwestora.

Dokonując zgłoszenia budowy domu, trzeba określić dokładne parametry planowanego obiektu, których później nie będzie można modyfikować. W razie chęci wprowadzenia zmian projektowych inwestor będzie musiał przedłożyć w stosownym urzędzie projekt zamienny i uzyskać wtedy pozwolenie na budowę.

Zatem nie będąc przekonanym co do finalnego projektu domu, warto zostawić sobie możliwość jego zmiany i zamiast dokonywać zgłoszenia, postarać się o pozwolenie na budowę.

Autor artykułu

Podobne artykuły

Przepisy i formalności
Powierzchnia użytkowa – co to jest i jak ją liczyć?
Przepisy i formalności
Powierzchnia użytkowa – co to jest i jak ją liczyć?

Nowości w tej kategorii

Przepisy i formalności
Powierzchnia użytkowa – co to jest i jak ją liczyć?
23 lipca 2021 r. Adrianna Bartusik

Powierzchnia użytkowa – czym jest powierzchnia użytkowa i jak ją liczyć?

Powierzchnia użytkowa to pojęcie, które ma nieco inne znaczenia w zależności...

Formalności budowlane
Protokół odbioru instalacji elektrycznej
16 lipca 2021 r. Diana Pidlesetska

Protokół odbioru instalacji elektrycznej – co powinien zawierać i jak go wypełnić?

Protokół odbioru instalacji elektrycznej to zaświadczenie, bez którego żadna...

Formalności budowlane
Protokół odbioru robót
9 lipca 2021 r. Adrianna Bartusik

Protokół odbioru robót – czym jest i jak napisać protokół odbioru robót budowlanych?

Protokół odbioru robót to dokument, który należy sporządzić po zakończeniu pr...

Formalności budowlane
Cyfryzacja procesu budowlanego 2021 - wszystko co musisz wiedzieć
1 lipca 2021 r. Wojciech Rynkowski

Cyfryzacja procesu budowlanego 2021 - wszystko co musisz wiedzieć

Rok 2020 przejdzie do historii jako rok globalnej pandemii i intensywnego roz...

Przepisy i formalności
Powierzchnia użytkowa – co to jest i jak ją liczyć?
23 lipca 2021 r. Adrianna Bartusik

Powierzchnia użytkowa – czym jest powierzchnia użytkowa i jak ją liczyć?

Powierzchnia użytkowa to pojęcie, które ma nieco inne znaczenia w zależności...

Formalności budowlane
Protokół odbioru instalacji elektrycznej
16 lipca 2021 r. Diana Pidlesetska

Protokół odbioru instalacji elektrycznej – co powinien zawierać i jak go wypełnić?

Protokół odbioru instalacji elektrycznej to zaświadczenie, bez którego żadna...

Formalności budowlane
Protokół odbioru robót
9 lipca 2021 r. Adrianna Bartusik

Protokół odbioru robót – czym jest i jak napisać protokół odbioru robót budowlanych?

Protokół odbioru robót to dokument, który należy sporządzić po zakończeniu pr...

Formalności budowlane
Cyfryzacja procesu budowlanego 2021 - wszystko co musisz wiedzieć
1 lipca 2021 r. Wojciech Rynkowski

Cyfryzacja procesu budowlanego 2021 - wszystko co musisz wiedzieć

Rok 2020 przejdzie do historii jako rok globalnej pandemii i intensywnego roz...