Kup projekt, odbierz prezent o wartości 249 zł!

Koniec oferty za:

0dni

00godz.

00min.

00sek.

Sprawdź

Projekty domów - szukasz wymarzonego?

Zadzwoń! 71 715 20 60 (pon.-pt. 8-21, sob. 9-17) lub

Gwarancja na fotowoltaikę – na co zwrócić uwagę?

Gwarancja na fotowoltaikę – na co zwrócić uwagę?

Fotowoltaika to system zaprojektowany z myślą o długiej, ponad 30-letniej żywotności. Warto mieć jednak na uwadze fakt, że nawet najwyższej jakości sprzęt i profesjonalny montaż nie gwarantują całkowitej eliminacji ryzyka awarii. Dlatego firmy zajmujące się dostarczaniem instalacji OZE, oferują różnego rodzaju gwarancje, które zapewniają klientom ochronę w przypadku ewentualnych problemów z fotowoltaiką. O czym powinieneś pamiętać przy ich wyborze?

Dlaczego gwarancja na fotowoltaikę jest ważna?

Dzięki gwarancji na fotowoltaikę zabezpieczysz się przed potencjalnymi awariami lub uszkodzeniami instalacji. W razie problemów to producent lub instalator jest odpowiedzialny za naprawę, lub wymianę uszkodzonych części, a Ty nie musisz martwić się dodatkowymi kosztami. Będziesz mógł skorzystać z pomocy technicznej i wsparcia profesjonalistów, a Twój system zostanie szybko przywrócony do pracy.

Gwarancja na fotowoltaikę to sposób na długoterminową ochronę przed nieprzewidzianymi zdarzeniami oraz zapewnienie sobie spokoju i bezpieczeństwa, dlatego powinna być jednym z czynników, jaki weźmiesz pod uwagę podczas wyboru najlepszej oferty.

Jakie rodzaje gwarancji wyróżniamy?

Zapoznając się z ofertami na fotowoltaikę, szybko zauważysz, że często przysługuje na nią więcej niż jedna gwarancja. Wyróżniamy m.in. gwarancję na:

  • panele fotowoltaiczne,
  • sprawność,
  • falownik,
  • wykonanie.

Gwarancja na panele fotowoltaiczne

Podstawową gwarancją, jaką oferują producenci paneli fotowoltaicznych, jest gwarancja na produkt. Zazwyczaj obejmuje okres od kilku do 10 lat. Oczywiście im dłuższy czas gwarancji, tym lepsza jakość modułów – szukaj więc producentów oferujących dekadę ochrony na swoje wyroby.

Gwarancja przysługuje na wszystkie wady fabryczne oraz błędy produkcyjne, czyli np. uszkodzenia folii i szkła lub spadek mocy ogniw poniżej 80%. Nie obejmuje jednak procesu starzenia się paneli oraz pojawienia się mikropęknięć, gdyż nie sposób określić, czy powstały one już w fabryce, podczas transportu lub montażu czy może dopiero podczas użytkowania modułów.

Gwarancja na sprawność

Jest udzielana przez producenta i również odnosi się do paneli fotowoltaicznych, które – jak każde urządzenia – z biegiem czasu tracą na swojej początkowej wydajności. Zazwyczaj spotykamy jedną z dwóch odmian gwarancji na sprawność: liniową lub ograniczoną.

W ramach gwarancji liniowej producent określa, o ile procent rocznie obniży się szczytowa moc modułów. W pierwszych 12 miesiącach użytkowania maleje ona najszybciej, bo średnio o 2-3%, jednak w kolejnych latach spadek mocy jest mniejszy i wynosi około 0,4-0,7% rocznie. U najlepszych producentów znajdziesz więc modele, które po 30 latach działają ze sprawnością na poziomie 87,4%.

A gwarancja ograniczona? Zapewnia, że po upływie pewnego czasu, moc szczytowa modułów nie będzie niższa, niż określa to gwarancja. Producenci, zamiast corocznego spadku, podają więc sprawność modułów co kilka lat, najczęściej w 10, 15, 20, 25 i 30 roku. Oczywiście im lepszej jakości panele wybierzesz, tym wolniej będą się zużywać. Przeciętne modele działają z około 80% sprawnością, natomiast moduły premium zachowują nawet powyżej 85-87% swojej pierwotnej mocy w trzydziestym roku pracy. 

Gwarancja sprawności nie jest tożsama z gwarancją na uzysk świadczoną przez niektórych instalatorów. Ta druga zapewnia, że instalacja będzie produkować w ciągu roku określoną ilość kWh. Warto uważać na takie zapisy, bo najczęściej może to być jedynie chwyt marketingowy, oferujący uzyski, które system fotowoltaiczny powinien łatwo osiągnąć. Niektóre firmy obiecują uzyski nawet poniżej 80% rzeczywistej wartości produkcji instalacji.

Baner Columbus

Kliknij baner, by poznać więcej szczegółów!

Gwarancja na falownik

Falownik (inwerter) jest kluczowym punktem każdej instalacji – odpowiada za konwersję wyprodukowanego prądu stałego na zmienny, dostosowany do warunków instalacji elektrycznej gospodarstwa domowego. Bez sprawnie funkcjonującego falownika najzwyczajniej nie możesz skorzystać z wytworzonej energii. Jednocześnie inwerter jest również najbardziej newralgicznym punktem instalacji. Dlaczego? Ponieważ jest narażony na działanie wysokiego napięcia, wysokiej temperatury roboczej i przeciążenia.

Najczęściej można spotkać się z gwarancjami na falownik świadczonymi na okres 5 lat. Oczywiście istnieją producenci i instalatorzy, którzy oferują sprzęt o znacznie lepszej trwałości, dzięki czemu mogą również zapewnić gwarancję na 10 czy 15 lat.

Gwarancja wykonania

Wiele osób skupia się jedynie na panelach oraz falowniku i nie przykłada zbyt wiele uwagi do gwarancji na montaż. To spory błąd, ponieważ w dużej mierze to od jakości prac i komponentów instalacyjnych zależeć będzie trwałość konstrukcji. Wszelkie błędy lub „niedoróbki” montażowe, takie jak nieodpowiedni dobór systemu instalacyjnego do poszycia dachu czy brak ukrycia przewodów w peszlach ochronnych, mogą doprowadzić do awarii systemu.

Zły montaż nie tylko narazi Twoją instalację na uszkodzenie, ale może także przyczynić się do utraty gwarancji na sprzęt świadczonej przez producenta. Instalatorzy standardowo proponują do 10 lat gwarancji na system montażowy, jednak znajdziesz także firmy, które oferują wydłużony okres ochrony.

Dlaczego warto zdecydować się na rozszerzoną gwarancję?

Biorąc pod uwagę fakt, że fotowoltaika to system o minimum 30-letniej żywotności, gwarancje oferowane na okres 5 czy 10 lat, wydają się niezwykle krótkie. Właśnie dlatego coraz więcej firm fotowoltaicznych na polskim rynku dostarcza klientom własne, rozszerzone gwarancje. Dlaczego są dobrym wyborem?

Gwarancje, o których wspomnieliśmy wcześniej – na panele, falownik czy sprawność – są świadczone przez producentów komponentów fotowoltaicznych. Od lat należą do nich prawie wyłącznie azjatyckie firmy, które, mimo że są głównymi eksporterami w branży, zazwyczaj nie mają swoich przedstawicieli w Polsce, przez co kontakt jest z nimi znacznie utrudniony.

Z kolei gwarancje rozszerzone są świadczone przez instalatorów, czyli polskie firmy, które mają w kraju swoje siedziby oraz ekipy serwisowe, które są w stanie dojechać do każdego zakątka Polski. To ogromny plus, ponieważ zyskujesz pewność, że w przypadku jakichkolwiek problemów firma będzie w stanie szybko wysłać swoich pracowników pod Twój adres i naprawić usterkę. Mówiąc prościej, o wiele łatwiej wyegzekwujesz pomoc od polskiej firmy, niż od zagranicznego producenta.

Na co należy zwrócić uwagę podczas wyboru rozszerzonej gwarancji?

  • Okres obowiązywania

Szukaj ofert, które zapewnią Ci dłuższą ochronę niż producent, zwłaszcza w przypadku inwertera, który jest najwrażliwszą częścią całej instalacji. Najlepsi instalatorzy oferują nawet 15-letnią gwarancję na całość konstrukcji, tak jak Columbus w ramach swojej Gwarancji 360.

  • Zakres

Sprawdź, czy gwarancja przysługuje na wszystkie komponenty instalacji, w tym m.in. panele fotowoltaiczne, falownik, okablowanie i usługę montażową. Każdy komponent powinien być objęty tym samym okresem ochrony.

  • Serwis

Wybierz ofertę, w ramach której instalator obejmuje swoją gwarancją także serwis systemu i świadczy go w formie door-to-door. Dzięki temu firma szybko dojedzie na miejsce, a Ty nie będziesz musiał dodatkowo płacić w przypadku wykonania prac naprawczych.

  • Renoma firmy

Podpisując umowę na przynajmniej 15-letnią gwarancję, powinieneś upewnić się, czy firma, którą wybierasz, ma stabilną pozycję na rynku i nadal będzie funkcjonować po tylu latach. Mniejsi instalatorzy mogą niestety nie przetrwać tak długiego okresu, co sprawi, że będziesz musiał szukać ochrony fotowoltaiki gdzie indziej.

Czy przegląd ma wpływ na gwarancję?

Czasami tak. Producenci i instalatorzy najczęściej wymagają od klientów wykonywania corocznych przeglądów instalacji dla utrzymania gwarancji. Przeglądy są również wymagane prawnie, co wynika z Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, która nakłada na właścicieli domów obowiązek przeprowadzenia okresowych kontroli instalacji elektrycznych, przynajmniej raz na 5 lat.

Przeglądy warto jednak wykonywać częściej, zwłaszcza jeśli zauważymy uszkodzenia na panelach, obniżone uzyski lub doświadczymy długotrwałych wyłączeń falownika. Nawet jeśli okaże się, że naszej instalacji nic nie dolega, przegląd pozwoli nam wykluczyć problemy, zwiększyć poziom bezpieczeństwa naszego gospodarstwa i poprawić wydajność instalacji fotowoltaicznej.

Czym gwarancja różni się od rękojmi?

Mówiąc o gwarancji, należy również wspomnieć o rękojmi. Czym jest? To inna metoda zgłaszania reklamacji przez konsumentów w przypadku odkrycia przez nich wad fizycznych towaru lub stwierdzenia nieprawidłowego wykonania usługi.

Rękojmia przysługuje na 2 lata, jest obowiązkowa i niezbywalna, a jej zasady są regulowane przez Kodeks Cywilny. Jeżeli prosument zdecyduje się skorzystać z rękojmi, to instalator (nie producent) będzie odpowiedzialnym podmiotem i to właśnie do niego należy zaadresować pismo reklamacyjne. Klient ma prawo żądać naprawy instalacji fotowoltaicznej lub wymiany wadliwych komponentów, obniżki ceny odpowiednio do skazy, lub w przypadku poważnej wady, nawet odstąpienia od umowy.

Artykuł sponsorowany.

Autor artykułu

Podobne artykuły

Sponsorowane
nowoczesna kuchnia ze sprzętami marki haier id series
Działka
działka rekreacyjna z domkiem letniskowym i rabatami kwiatowymi
Sponsorowane
nowoczesna kuchnia ze sprzętami marki haier id series
Działka
działka rekreacyjna z domkiem letniskowym i rabatami kwiatowymi

Nowości w tej kategorii

Sponsorowane
pracownik wykonuje izolację styropianem termo organika
29.04.2024 r. Artykuł partnerski

Grubość ma znaczenie – jak dobrać odpowiednią grubość styropianu do izolacji?

Styropian to najpopularniejszy w Polsce i najczęściej stosowany materiał izol...

Sponsorowane
nowoczesna kuchnia ze sprzętami marki haier id series
24.04.2024 r. Artykuł partnerski

Smart Home: Haier na nowo definiuje styl i personalizację w kuchni

Haier to od 15 lat absolutny nr 1 w produkcji dużego AGD na świecie. Swoim kl...

Sponsorowane
fotowoltaika Columbus na dachu domu
30.04.2024 r. Artykuł partnerski

Jak autokonsumpcja energii z fotowoltaiki wpływa na rachunki? Sposoby na zwiększenie bieżącego zużycia

Jesteś właścicielem instalacji fotowoltaicznej, ale czujesz, że nie wykorzyst...

Sponsorowane
mężczyzna wykonuje opryska trawnika w ogrodzie przed domem
22.04.2024 r. Artykuł partnerski

Jak chronić rośliny ogrodowe przed szkodnikami?

Sposobów na szkodniki ogrodowe jest naprawdę sporo. Sprawdź, jaki sprzęt ogrodowy wybrać do opryskiwania roślin i jakie kw...

Sponsorowane
pracownik wykonuje izolację styropianem termo organika
29.04.2024 r. Artykuł partnerski

Grubość ma znaczenie – jak dobrać odpowiednią grubość styropianu do izolacji?

Styropian to najpopularniejszy w Polsce i najczęściej stosowany materiał izol...

Sponsorowane
nowoczesna kuchnia ze sprzętami marki haier id series
24.04.2024 r. Artykuł partnerski

Smart Home: Haier na nowo definiuje styl i personalizację w kuchni

Haier to od 15 lat absolutny nr 1 w produkcji dużego AGD na świecie. Swoim kl...

Sponsorowane
fotowoltaika Columbus na dachu domu
30.04.2024 r. Artykuł partnerski

Jak autokonsumpcja energii z fotowoltaiki wpływa na rachunki? Sposoby na zwiększenie bieżącego zużycia

Jesteś właścicielem instalacji fotowoltaicznej, ale czujesz, że nie wykorzyst...

Sponsorowane
mężczyzna wykonuje opryska trawnika w ogrodzie przed domem
22.04.2024 r. Artykuł partnerski

Jak chronić rośliny ogrodowe przed szkodnikami?

Sposobów na szkodniki ogrodowe jest naprawdę sporo. Sprawdź, jaki sprzęt ogrodowy wybrać do opryskiwania roślin i jakie kw...

REKLAMA
Zamknij