Projekty nawet 500 zł taniej ❄️
Koniec oferty za:
0dni
00godz.
00min.
00sek.
Żaden projekt lub kategoria nie pasują do Twojego wyszukiwania
pon.-pt. 8-21, sob. 9-17
Zadzwoń! 71 715 20 60 Zamów rozmowę
Polecane kategorie
Analiza MPZP co warto sprawdzic w planie zagospodarowania przestrzennego
Warunki zabudowy i zagospodarowania teranu - decyzja
Mapa ewidencyjna czym jest i gdzie ją uzyskać
Domy modułowe, domy prefabrykowane co warto o nich wiedzieć.
Dom pasywny - co to znaczy
Projekt budowlany - co powinnien zawierać
Rodzaje dachów poznaj wszystkie możliwości
Budowa garażu ile kosztuje
Nadproże, co warto wiedzieć przed budową
Dom w stylu skandynawskim poznaj fenomen stylu ze skandynawii
Tynk strukturalny - jak samodzielnie położyć na ścianie
Sufit podwieszany jak zamontować - podpowiadamy
Zadaszenie tarasu - jak samodzielnie wykonać
Izolacja fundamentów - jak prawidłowo wykonać
Kominek z płaszczem wodnym co warto wiedzieć
Aranżacja ogrodu - od czego zaczącząć
Ogrodzenie panelowe jak zamontować
Sypialnia na poddaszu poznaj pomysły na ciekawą aranżację sypialni
Wanna z prysznicem czy takie połączenie sprawdzi się w każdej łazience
Łazienka na poddaszu odkryj ciekawe pomysły na aranżację
Wskaźnik intensywności zabudowy jak go obliczyć
Samowola budowlana czym jest i jak sprawdzić
Adaptacja poddasza - jak zaadaptować poddasze w domu jednorodzinnym
Wpis do księgi wieczystej - jak złożyć wniosek o wpis nieruchomości
Dom bez pozwolenia - co musisz o nich wiedzieć
Wycena nieruchomości - jak wygląda i ile to kosztuje
Podatek od nieruchomości 2021 ile wynosi i kiedy trzeba go zapłacić
Mieszkanie dla młodych jakie warunki oferował zakończony program rządowym MDM
Podatek katastralny w polsce co to jest i czy zastąpi podatek od nieruchomości
Taksa notarialna - jakie są opłaty notarialne przy zakupie domu
Co zalicza się do odnawialnych źródeł energii?
Czym są domy pasywne?
Dofinansowanie do budowy domu energooszczędnego
Jak dobrać magazyn energii do fotowoltaiki?
Dlaczego warto inwestować w OZE właśnie teraz?
Otrzymasz:
Twoje konto
Artykuł partnerski
16.11.2023 •
Fotowoltaika to system zaprojektowany z myślą o długiej, ponad 30-letniej żywotności. Warto mieć jednak na uwadze fakt, że nawet najwyższej jakości sprzęt i profesjonalny montaż nie gwarantują całkowitej eliminacji ryzyka awarii. Dlatego firmy zajmujące się dostarczaniem instalacji OZE, oferują różnego rodzaju gwarancje, które zapewniają klientom ochronę w przypadku ewentualnych problemów z fotowoltaiką. O czym powinieneś pamiętać przy ich wyborze?
Z tekstu dowiesz się:
Dzięki gwarancji na fotowoltaikę zabezpieczysz się przed potencjalnymi awariami lub uszkodzeniami instalacji. W razie problemów to producent lub instalator jest odpowiedzialny za naprawę, lub wymianę uszkodzonych części, a Ty nie musisz martwić się dodatkowymi kosztami. Będziesz mógł skorzystać z pomocy technicznej i wsparcia profesjonalistów, a Twój system zostanie szybko przywrócony do pracy.
Gwarancja na fotowoltaikę to sposób na długoterminową ochronę przed nieprzewidzianymi zdarzeniami oraz zapewnienie sobie spokoju i bezpieczeństwa, dlatego powinna być jednym z czynników, jaki weźmiesz pod uwagę podczas wyboru najlepszej oferty.
Zapoznając się z ofertami na fotowoltaikę, szybko zauważysz, że często przysługuje na nią więcej niż jedna gwarancja. Wyróżniamy m.in. gwarancję na:
Podstawową gwarancją, jaką oferują producenci paneli fotowoltaicznych, jest gwarancja na produkt. Zazwyczaj obejmuje okres od kilku do 10 lat. Oczywiście im dłuższy czas gwarancji, tym lepsza jakość modułów – szukaj więc producentów oferujących dekadę ochrony na swoje wyroby.
Gwarancja przysługuje na wszystkie wady fabryczne oraz błędy produkcyjne, czyli np. uszkodzenia folii i szkła lub spadek mocy ogniw poniżej 80%. Nie obejmuje jednak procesu starzenia się paneli oraz pojawienia się mikropęknięć, gdyż nie sposób określić, czy powstały one już w fabryce, podczas transportu lub montażu czy może dopiero podczas użytkowania modułów.
Jest udzielana przez producenta i również odnosi się do paneli fotowoltaicznych, które – jak każde urządzenia – z biegiem czasu tracą na swojej początkowej wydajności. Zazwyczaj spotykamy jedną z dwóch odmian gwarancji na sprawność: liniową lub ograniczoną.
W ramach gwarancji liniowej producent określa, o ile procent rocznie obniży się szczytowa moc modułów. W pierwszych 12 miesiącach użytkowania maleje ona najszybciej, bo średnio o 2-3%, jednak w kolejnych latach spadek mocy jest mniejszy i wynosi około 0,4-0,7% rocznie. U najlepszych producentów znajdziesz więc modele, które po 30 latach działają ze sprawnością na poziomie 87,4%.
A gwarancja ograniczona? Zapewnia, że po upływie pewnego czasu, moc szczytowa modułów nie będzie niższa, niż określa to gwarancja. Producenci, zamiast corocznego spadku, podają więc sprawność modułów co kilka lat, najczęściej w 10, 15, 20, 25 i 30 roku. Oczywiście im lepszej jakości panele wybierzesz, tym wolniej będą się zużywać. Przeciętne modele działają z około 80% sprawnością, natomiast moduły premium zachowują nawet powyżej 85-87% swojej pierwotnej mocy w trzydziestym roku pracy.
Gwarancja sprawności nie jest tożsama z gwarancją na uzysk świadczoną przez niektórych instalatorów. Ta druga zapewnia, że instalacja będzie produkować w ciągu roku określoną ilość kWh. Warto uważać na takie zapisy, bo najczęściej może to być jedynie chwyt marketingowy, oferujący uzyski, które system fotowoltaiczny powinien łatwo osiągnąć. Niektóre firmy obiecują uzyski nawet poniżej 80% rzeczywistej wartości produkcji instalacji.
Kliknij baner, by poznać więcej szczegółów!
Falownik (inwerter) jest kluczowym punktem każdej instalacji – odpowiada za konwersję wyprodukowanego prądu stałego na zmienny, dostosowany do warunków instalacji elektrycznej gospodarstwa domowego. Bez sprawnie funkcjonującego falownika najzwyczajniej nie możesz skorzystać z wytworzonej energii. Jednocześnie inwerter jest również najbardziej newralgicznym punktem instalacji. Dlaczego? Ponieważ jest narażony na działanie wysokiego napięcia, wysokiej temperatury roboczej i przeciążenia.
Najczęściej można spotkać się z gwarancjami na falownik świadczonymi na okres 5 lat. Oczywiście istnieją producenci i instalatorzy, którzy oferują sprzęt o znacznie lepszej trwałości, dzięki czemu mogą również zapewnić gwarancję na 10 czy 15 lat.
Wiele osób skupia się jedynie na panelach oraz falowniku i nie przykłada zbyt wiele uwagi do gwarancji na montaż. To spory błąd, ponieważ w dużej mierze to od jakości prac i komponentów instalacyjnych zależeć będzie trwałość konstrukcji. Wszelkie błędy lub „niedoróbki” montażowe, takie jak nieodpowiedni dobór systemu instalacyjnego do poszycia dachu czy brak ukrycia przewodów w peszlach ochronnych, mogą doprowadzić do awarii systemu.
Zły montaż nie tylko narazi Twoją instalację na uszkodzenie, ale może także przyczynić się do utraty gwarancji na sprzęt świadczonej przez producenta. Instalatorzy standardowo proponują do 10 lat gwarancji na system montażowy, jednak znajdziesz także firmy, które oferują wydłużony okres ochrony.
Biorąc pod uwagę fakt, że fotowoltaika to system o minimum 30-letniej żywotności, gwarancje oferowane na okres 5 czy 10 lat, wydają się niezwykle krótkie. Właśnie dlatego coraz więcej firm fotowoltaicznych na polskim rynku dostarcza klientom własne, rozszerzone gwarancje. Dlaczego są dobrym wyborem?
Gwarancje, o których wspomnieliśmy wcześniej – na panele, falownik czy sprawność – są świadczone przez producentów komponentów fotowoltaicznych. Od lat należą do nich prawie wyłącznie azjatyckie firmy, które, mimo że są głównymi eksporterami w branży, zazwyczaj nie mają swoich przedstawicieli w Polsce, przez co kontakt jest z nimi znacznie utrudniony.
Z kolei gwarancje rozszerzone są świadczone przez instalatorów, czyli polskie firmy, które mają w kraju swoje siedziby oraz ekipy serwisowe, które są w stanie dojechać do każdego zakątka Polski. To ogromny plus, ponieważ zyskujesz pewność, że w przypadku jakichkolwiek problemów firma będzie w stanie szybko wysłać swoich pracowników pod Twój adres i naprawić usterkę. Mówiąc prościej, o wiele łatwiej wyegzekwujesz pomoc od polskiej firmy, niż od zagranicznego producenta.
Szukaj ofert, które zapewnią Ci dłuższą ochronę niż producent, zwłaszcza w przypadku inwertera, który jest najwrażliwszą częścią całej instalacji. Najlepsi instalatorzy oferują nawet 15-letnią gwarancję na całość konstrukcji, tak jak Columbus w ramach swojej Gwarancji 360.
Sprawdź, czy gwarancja przysługuje na wszystkie komponenty instalacji, w tym m.in. panele fotowoltaiczne, falownik, okablowanie i usługę montażową. Każdy komponent powinien być objęty tym samym okresem ochrony.
Wybierz ofertę, w ramach której instalator obejmuje swoją gwarancją także serwis systemu i świadczy go w formie door-to-door. Dzięki temu firma szybko dojedzie na miejsce, a Ty nie będziesz musiał dodatkowo płacić w przypadku wykonania prac naprawczych.
Podpisując umowę na przynajmniej 15-letnią gwarancję, powinieneś upewnić się, czy firma, którą wybierasz, ma stabilną pozycję na rynku i nadal będzie funkcjonować po tylu latach. Mniejsi instalatorzy mogą niestety nie przetrwać tak długiego okresu, co sprawi, że będziesz musiał szukać ochrony fotowoltaiki gdzie indziej.
Czasami tak. Producenci i instalatorzy najczęściej wymagają od klientów wykonywania corocznych przeglądów instalacji dla utrzymania gwarancji. Przeglądy są również wymagane prawnie, co wynika z Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, która nakłada na właścicieli domów obowiązek przeprowadzenia okresowych kontroli instalacji elektrycznych, przynajmniej raz na 5 lat.
Przeglądy warto jednak wykonywać częściej, zwłaszcza jeśli zauważymy uszkodzenia na panelach, obniżone uzyski lub doświadczymy długotrwałych wyłączeń falownika. Nawet jeśli okaże się, że naszej instalacji nic nie dolega, przegląd pozwoli nam wykluczyć problemy, zwiększyć poziom bezpieczeństwa naszego gospodarstwa i poprawić wydajność instalacji fotowoltaicznej.
Mówiąc o gwarancji, należy również wspomnieć o rękojmi. Czym jest? To inna metoda zgłaszania reklamacji przez konsumentów w przypadku odkrycia przez nich wad fizycznych towaru lub stwierdzenia nieprawidłowego wykonania usługi.
Rękojmia przysługuje na 2 lata, jest obowiązkowa i niezbywalna, a jej zasady są regulowane przez Kodeks Cywilny. Jeżeli prosument zdecyduje się skorzystać z rękojmi, to instalator (nie producent) będzie odpowiedzialnym podmiotem i to właśnie do niego należy zaadresować pismo reklamacyjne. Klient ma prawo żądać naprawy instalacji fotowoltaicznej lub wymiany wadliwych komponentów, obniżki ceny odpowiednio do skazy, lub w przypadku poważnej wady, nawet odstąpienia od umowy.
Artykuł sponsorowany.
Autor artykułu
Redaktor
Inne artykuły tego autora
Następny artykuł
Niepozorna ścianka kolankowa znajdująca się nad najwyższym stropem pełni ważn...
Wykorzystanie OZE w domach jednorodzinnych niesie ze sobą wiele korzyści nie...
Według raportu Instytutu Energetyki Odnawialnej, w ciągu ostatnich 10 lat cen...
Panele to nie jedyne elementy instalacji fotowoltaicznej, nad których wyborem...
Zauważyłeś, że zużycie energii elektrycznej w Twoim gospodarstwie domowym uro...
Ups, wystąpił problem
ODKRYJ NOWE
Konto Extradom.pl